« و إذا جاءَکَ الذّینَ یُؤمِنونَ بِایاتِنا فَقُل سَلامٌ عَلیکم..»
هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان دارند ، نزد تو آیند ، به آنها بگو :سلام بر شما .. .(انعام-54)

 


به راستی سلام گوهری است ارزشمند که :
پیوندها را مستحکم میکند ، مهربانی را بیشتر می کند و ...
بی دلیل نیست که در آموزه های دینی ما ،همواره به سبقت گرفتن در سلام گفتن و لزوم جواب سلام ،تأکید شده است؛که سلام ،نقش بسیار مهمی در تلطیف فضای جوامع انسانی دارد ؛پس چه خوب است که ما نیز در سلام گفتن پیشقدم شویم ؛
پس یاران بیدار و اندیشمند ،سلام.

انس ابن مالک روایت کرده :من روزی آب به دست حضرت رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) میریختم، مرا گفت :ای انس!تو را سه خصلت تعلیم دهم تا به آن نفع گیری؟ گفتم :بلی یا رسول الله. گفت :هر که بینی از امت من ، به وی سلام کن تا عمرت دراز شود . چون در خانه خود درآیی،سلام کن به اهل خانه خود تا خیر خانه ات بسیار شود. نماز شب بکن که آن شعار صلحا و ابرار است.

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند:
«کوچک به بزرگ سلام کند و یک نفر به دو نفر و عده کمتر به عده بیشتر و سواره به پیاده و رهگذر به ایستاده و ایستاده به نشسته.»

در روایت دیگر مذکور است :سلام بعد از هر نماز امان است. یعنی :هرکس فرمان خدا و سنت پیامبر بجا آورد ،امان است او را از بلای دنیا و عذاب آخرت و بدان که در سلام بعضی از منافع دیگر هم هست که عاید است بر دنیا و دین. وسلام دهنده :
اول: اینکه این خیر است و سبقت بر خیر ، خیر دیگر است و تحت قول خدای تعالی است که :«سارعو إلی مغفرة» و قول او که فرموده :«فاستبقوالخیرات».
دوم: اینکه نفس مستمع از سلام دهنده خوشحال گردد و معلوم است ثواب خوشحال و مسرور کردن برادر مؤمن که در چه مرتبه است.
سوم: اینکه درخت محبت در دلها مینشاند و عناد و عداوت سابق را زایل گرداند.
چهارم: اینکه موجب تواضع خلق است و رفع کبر و گردنکشی است و معلوم است که تواضع ،خصلتی است پسندیده و صفتی است برگزیده پیش خدا و رسول و نفع دهنده در دنیا و آخرت.

امیر مؤمنان علی (علیه السلام) میفرمایند:
«سلام هفتاد ثواب دارد که شصت و نه تای آن برای سلام کننده و یکی برای جواب دهنده است.»

سلام در قرآن

«و إذا حُیِّیتُم بِتَحیّةٍ فَحَیّوا بِاَحسَن مِنها اورُدوها إن اللهش کان عَلی کُل شَیءٍ حَسیباً»
هرگاه به شما تحیت گویند ، پاسخ آنرا بهتر از آن بدهید ؛ یا لااقل به همانگونه پاسخ گویید.خداوند حساب همه چیز را دارد. (نساء-86)

 


این آیه از مواردی است که لزوم جواب سلام را یادآور میشود. خداوند متعال در این آیه به بحث سلام اشاره میکند و توجه به اهمیت سلام در برخوردهای افراد را یادآور میشود.البته بحث مهم دیگری هم که در این آیه مطرح است ،لزوم پاسخگویی سلام به شکل بهتر و مناسبتر از خود سلام است.
در آیه دیگری داریم :

 

 

 

«یا ایُّها الّذینَ امَنوا لاتُدخِلوا بُیوتاً غَیرِ بُیوتِکُم حَتی تَستَانِسوا وَ تُسَلِّموا عَلی اَهلِها ذلِکُم خَیرٌ لَکُم لَعَلَّکُم تَذَکَّرونَ»
ای کسانی که ایمان آورده اید! در خانه هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن سلام کنید؛این خانه برای شما بهتر است؛شاید متذکر شوید.(نور-27)

 


اهمیت موضوع سلام در آیه فوق نیز مورد تأکید واقع شده و در حقیقت، شرط ورود به خانه یا محلی غیر محل سکونت انسان را ،سلام دادن ذکر کرده است.این آیه نیز به نوعی ،موضوع اهمیت سلام در اسلام را یادآور میشود؛چراکه همواره به افشای سلام و لزوم جواب آن به عنوان موضوعی مهم ، پرداخته شده است.

روایت شده که رسو الله (صلوات الله علیه و آله) به یاران خود می فرمود:وقتی میخواهید اجازه ورود به خانه را بگیرید ،روبروی درب نایستید . خود آنحضرت هم هرگاه میخواست وارد خانه ای شود ،روبروی درب نمی ایستاد ،بر جانب راست یا چپ می ایستاد و بلند می گفت: السلام علیکم ،وبدیت ترتیب اجازه ورود میگرفت.

و نیز مرویست که رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) فرمود: سلام ،نامی است از نامهای خدای تعالی. پس فاش گردانید آنرا در میان خود که مرد مسلمان چون به جمعی میگذرد و بر ایشان سلام کند و ایشان جواب سلام گویند بر ایشان مزیت درجه حاصل شود و اگر ایشان جواب ندهند ، آنان که از ایشان بهتر و فاضل تر و پاکیزه ترند جواب دهند ؛یعنی ملائکه.

رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند:
«از چیزهایی که مایه آمرزش میشود ادای سلام و نیکی کلام است.»

بایزید در ابتدا سلام میکرد و بر همگان پیشی میگرفت و در انتها نیز میگفت:علیک سلام. از معنی آن پرسیدند ،گفت: به خاطر مهربانی نسبت به مردم می کنم ،چراکه چهل طبق نور ، پاداش سلام دهنده است؛میخواهم آن به مردم برسد.

رسول الله (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند:
«سلام کردن مستحب است و جواب سلام واجب.»

آداب سلام

1.سلام که با سلامت هم خانواده است؛ معنایش نفی خطر یا لزوم آن است .این شعار اسلامی که به عنوان تحیت ادا میشود ، در قرآن کریم هم مورد تاکید قرار گرفته ،شاید یکی از حکمتهایش این باشد که هر انسانی در زندگی دائما نگرانی ها ،خوفها و دلواپسی هایی دارد و با هر کس مواجه میشود ، چون احتمال میدهد که از ناحیه وی ضرری برسد این نگرانی را دارد. پس اولین چیزی که در هر برخوردی مطلوب است ، رفع این نگرانی است.یعنی انسان احساس کند از طرف آن شخص ضرری به او نمیرسدبرای انسان مهمتر از دفع ضرر نیست و بعد نوبت میرسد به جلب منفعت. این است که در اولین برخورد،بهترین چیزی که باید رعایت شود همین تأمین دادن به طرف است که از ناحیه من به شما ضرر نمیرسد .پس در روابط اجتماعی اولین چیزی که باید تأمین شود سلامت و امنیت است که اگر نباشد ،زندگی اجتماعی هیچ ارزشی ندارد. به هرحال اهمیت موضوع سلام به خاطر اینست که به طرف مقابل ،احساس آرامش و امنیت خاطر می دهد و این در زندگی اجتماعی خیلی مهم است.
2.گاهی منظور از سلام این نیست که از ناحیه من سلامتی برای شما تأمین می شود ویا خطری ایجاد نمیشود ، بلکه منظور این است که از خدا برای شما ،سلامت و دفع ضررها و خطرها را میخواهم. یعنی وقتی میگوییم «سلام علیکم» ممکن است به قصد دعا باشد ؛یعنی از خدا می خواهم که سلامتی را برای شما تأمین کند و برگشتش به این است که سلام از ناحیه چه کسی باشد . وقتی میگوییم «سلام علیکم» یعنی سلام منی علیکم یا «سلام من الله علیکم» .آنچه در بین عموم متعارف است، معنایش این است که از ناخیه سلام کننده خطری به شما نمیرسد ولی کسی که بینش توحیدی دارد و در هر خال توجهش به خداست این سلام را از ناحیه خدا درخواست میکند که برای او سلامت ایجاد کند و او را از خطرها خفظ نماید . اگر به این قصد باشد ،هم تحیت است برای او و هم دعا.
3.یکی از نکته هایی که در آداب معاشرت در قرآن کریم مورد تأکید واقع شده ،جواب تحیت است. تحیتی که به عنوان شعار اسلامی تعیین شده همان سلام است که مستحب مؤکد ،ولی جوابش واجب است. جواب هم باید مطابق با تحیت یا کاملتر باشد؛مثلا اگر کسی گفت «سلام علیکم» شما بگویید«سلام علیکم و رحمة الله» .

امام محمد باقر (روحی فداه)میفرمایند:
«خداوند ،اطعام کردن مردم و رواج دادن سلام را دوست دارد.»

روایت است که فرق میان محمد حبیب الله و عیسی روح الله این است که عیسی خود گفت درود بر من ولی به محمد در شب معراج گفته شد درود و رحمت خدا بر تو باد ،ای پیامبر خدا!

رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند:
«سلام را رواج ده تا خیر و برکت خانه ات زیاد شود.»

رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) می فرمایند:
نزدیکترین مردم به خدا و رسول او کسی است که آغازگر سلام باشد.

بر گرفته از جزوات شهر قرآنی/شماره 30


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
اسلام شناسی و مهدویت ,  ,